Från repetitiva moment till automatiserade processer

För många inom den offentliga sektorn består ofta arbetsuppgifterna av repetitiva och monotona moment. Vi hjälper er att automatisera processer. Under workshopen använder vi vår metod där vi tillsammans kvalificerar förslagen på processer som kan automatiseras.

 

Om workshopen:

  • Tillsammans ser vi om det finns processer och rutiner på er avdelning som kan läggas över på en digital medarbetare

  • Detta kan frigöra tid, minska arbetsbelastning, ta bort uppgifter som inte känns utvecklande

  • En mjukvaru-robot får ett manus hur den skall klicka för att utföra dessa moment – en slags programmerad muspekare som utför sina rutiner vid schemalagda tidpunkter

  • Workshopen är 2 timmar. Vanligtvis brukar vi identifiera 10-20 processer/rutiner

  • I ett uppföljande möte stämmer vi av om ni vill gå vidare och automatisera funna rutiner

 

 

Om verktyget - Proc-ezign:

  • Ett verktyg framtaget för att genomföra workshopen så effektivt som möjligt och vid en eventuell fortsättning kunna samla information om processer som skall automatiseras på ett ställe

  • Har ingen koppling med era övriga system och inleder ingen automation

  • Vill ni inte gå vidare med Digital Engine för att automatisera – så raderas informationen från workshopen.

  • Verktyget går att prenumerera på för att löpande användas för utveckling och uppföljning av automatiserade processer

Öka produktiviteten och få intressantare arbetsuppgifter

 

Discovery Workshop Agenda

 
  • Vad RPA är – ”en digital medarbetare”

  • Fördelar och nackdelar med RPA jämfört med andra möjligheter att digitalisera

  • Tankesätt för att identifiera vad som kan automatiseras

  • Identifiera förslag till rutiner och processer som kan automatiseras

  • Gruppera och prioritera förslag

  • Nästa steg

Vår syn på processautomation

 

Även om moderna system ofta är som ”motorvägar” så finns det fortfarande många manuella ”stigar” där emellan för att genomföra en hel process.

Många av dessa ”stigar” har var för sig för dåliga business case för att ersättas med ”motorvägar”

En snabbare och mindre kostsam väg är att standardisera och automatisera ”stigarna”.

I denna video förklarar Per Defalva, grundare av Digital Engine, hur man eliminerar dessa “stigar” för att bli mer effektiva.

 

RPA – en digital medarbetare

  • RPA (Robotic Process Automation) är automation ovanpå befintliga system

  • RPA är inte AI. Som grund är roboten inte självlärande. I ett nästa steg kan AI ev. kopplas på

  • Fyller gapet där processer inte integrerar med varandra

  • Minskar manuella moment i systemen

  • Minskar mängde arbetsuppgifter som medarbetare inte känner är utvecklande

  • Ökar kvalitet och kontroll

  • Kräver dock support och samarbete med övriga IT för att hantera förändringar i underliggande system

  • RPA kan kombineras med integrationer, AI, systemutveckling och konfigurering av system – för att uppnå en högre processeffektivitet.

 
 

Ett helikopterperspektiv på processeffektivitet inkluderar automatisering som ett av flera förbättringsområden

Det finns ofta flera faktorer som hindrar er från att få ut full effektivitet med en process. Förbättringsområdena kopplar ofta till den nuvarande operativa modellen for verksamheten.

Uppnår ni en kultur av att kontinuerligt och strukturerat jobba med processförbättringar, kommer ni att parallellt kunna jobba med förbättringar från flera perspektiv.

Slösa inte tid på repetitiva och monotona moment. Vi hjälper er att automatisera processer.