Digital Engines nyhetsbrev
I varje nyhetsbrev samlar vi artiklar som vi tycker är värdefulla inom de olika sektorerna vi arbetar inom: Consulting, Risk & Compliance, Redovisning & Revision samt Advokatbyråer & M&A-företag.
Våra nyhetsbrev
NR 63 - OKTOBER 2024
Jag är nyss hemkommen från Ekonomi & Företagsmässan i Kista. Detta var första året vi på Digital Engine ställde ut.
Jag reflekterar lite över vilka utställare som var där och som inte var där. De som lyste med sin frånvaro (vad jag kunde se) var alla de stora revisionsbolagen. Inte heller några av de stora redovisningsföretagen var på plats.
LÄS MER ➔
NR 62 - SEPTEMBER 2024
Jag minns när jag var konsult i en annan av storbankerna 2009, och jobbade med att sätta upp IT-systemen för att följa AML och fånga skumma transaktioner.
Vad hände med allt det arbetet? Även den banken fick sedan en miljardbot av FI drygt tio år senare. I Swedbanks fall så gick aktiekursen upp 700% från finanskrisen till slutet av 2010-talet. Jag vill inte tro att ökad lönsamhet driver på att man ser mellan fingrarna på compliance reglerna. Men ändå funderar jag.
LÄS MER ➔
NR 61 - SEPTEMBER 2024
Jag körde nyligen en så kallad Discovery Workshop med en ledningsgrupp. Rubriken var ”Automatisera chefs admin”.
Det fanns gott om förslag.
Efteråt så började jag reflektera om hur samhället har utvecklats i en riktning, där dessa workshopar blir allt mer efterfrågade (om nu inte Copilot blir räddningen för mänskligheten). Jag kom att tänka på när jag i slutet av 90-talet skulle hålla utbildning i Eudora Mail på ett av sjukhusen. Sjuksköterskor och doktorer var kallade. En doktor hörde av sig till mig, och förklarade lite överpedagogiskt att han inte behövde gå utbildningen då hans sekreterare skrev ut alla hans mail.
LÄS MER ➔
Lästips!
Professional Services-branschen är en arena som är i konstant förändring. Vad är den stora snackisen? Vilka hot topics kan vi identifiera? Under Digital Engine Reflekterar kan ni läsa våra reflektioner kring ämnen som berör branschen!
Populära artiklar
Konsultbranschen i framtiden
LÄS MER ➔
Konsultbolaget Combined X med veckans andra förvärv
LÄS MER ➔
Automation en viktig byggsten i cybersäkerhet
Läs mer ➔
Teknologins påverkan på redovisning
LÄS MER ➔
Ernst & Young meddelar delning av redovisnings- och konsultings-verksamhet
Läs mer ➔
5 trender inom legal som formar 2022
LÄS MER ➔
Nr 60 - AUGUSTI 2024
En vän till mig lägger ut på LinkedIn att han fått ett nytt jobb som Agil Coach. Ett drygt hundratal personer grattar honom och gillar detta. Även jag blir glad över att han fått ett nytt jobb som han verkar vara stolt över. Men jag förstår ändå inte riktigt vad en Agil Coach är. Har min vän blivit som en internkonsult som avdelningar kan ringa ifall de kört fast med sitt systemutvecklings-projekt? Eller är han en slags kontrollant som kollar att alla utvecklingsprojekt görs enligt den agila metodiken?…
LÄS MER ➔
Nr 59 - JUNI 2024
Inom Digital Engine har vi en metod där vi identifierar effektivisering från fyra perspektiv (VINE): Vanlig Effektivisering, Indirekt Effektivisering, Nödvändig Effektivisering och Efterfrågad Effektivisering. Av dessa fyra metoder så är Nödvändig effektivisering (fylla gapen med automation) den metod vi minst ofta stöter på, men när vi gör det så kan det bli väldigt kraftfullt, då vi sitter med ett delta som chefen och vi på något sätt bara behöver lösa.
LÄS MER ➔
Nr 58 - JUNI 2024
“Kan utvecklingen gå bakåt? När man tittar på abortlagar som rivs upp eller territorier som plötsligt kan intas med våld, så känns det bland så”. Men kan utvecklingen inom IT gå bakåt? Å ena sidan nej. Vi kommer troligtvis inte gå tillbaka till fax eller Nokia 3310 telefoner eller tjocka TV-apparater. Men i våra processer så kan faktiskt IT-stödet gå åt fel håll. Det är oftast inget som ledningen ser och även om de hörde om det så skulle de kanske inte agera…
LÄS MER ➔
Nr 57 - MAJ 2024
Två av de vanligaste nyttorna som brukar markeras, är att ta bort den mänskliga faktorn och att minska personberoendet”. Under de fyra åren som Digital Engine har jobbat med att automatisera kunders processer har jag blivit ödmjuk inför det faktum att det är ett stort ansvar vi tar på oss när vi ska vara bättre än den mänskliga faktorn. Det innebär också att automationen skall vara på samma nivå som den mänskliga flexibiliteten. Vår förmåga att parera för avvikelser i arbetsprocesser.
LÄS MER ➔
Nr 56 - MARS 2024
…och snabbt började förändra våra arbetssätt,hur vi kan bygga applikationer, vilken kundupplevelse vi kan förvänta oss och hur vi kan konkurrera. Det går att känna igen den gränslösa entusiasmen från det oreglerade internet som växte fram i början av 2000-talet. Vis av historien kan vi räkna med att användningen av AI kommer att vara betydligt mer styrd om 10 år. Men frågan är hur den kommer att regleras och om det går?
LÄS MER ➔
Nr 55 - FEBRUARI 2024
Enligt en ny studie genomförd av KTH, visar det sig att hälften av arbetsplatserna inte når upp till 40 procents närvaro och inte följer sina egna närvaroregler. I debatten kring detta uppstår två intressanta perspektiv. De som vill jobba hemma tycker att de får bättre möjlighet att fokusera, mer arbetstid och mindre resande etc. Sedan arbetsgivaren som successivt börjat märka att vi-känslan försvagats, innovationen minskat och förmågan att stämma av hur arbetet flyter på försvårats.
LÄS MER ➔