nordic legal tech day

Så svarade Digital Engine i paneldiskussionen på Nordic Legal Tech Day

Den 6e oktober medverkade Digital Engine på Nordic Legal Tech day i Stockholm. Detta var en fullspäckad dag som handlade om transformationen av legal industrin som drivs av ny teknologi samt nya kundbehov och beteenden - Men även de förändrade värderingarna inom legal-branschen!

Under dagen deltog Digital Engine i en diskussionspanel där vi fick svara på en del intressanta frågor kring ämnen som rör digitaliseringen inom advokat-branschen.

Nedan kan ni ta del av hur vi svarade!

Generella frågor:

Vad är ert övergripande intryck av viljan att investera i juridiska digitala verktyg?

Digital Engine svarar:

Intresset är stort att investera i appar och system kopplat till Legal. Dock är vi inte övertygade om att effekten är lika stor som förväntas.

Vilka utmaningar har ni stött
på när ni arbetat med digitaliseringsprojekt inom
det juridiska?

Digital Engine svarar:

Investeringarna görs ofta cilobaserat för en viss grupp eller ett kontor. Det råder för stor frihet ifall man bör använda verktygen eller inte.

Strategi frågor:

Vilka skulle du säga är hörnstenarna i en digitaliseringsstrategi inom det juridiska?

Digital Engine svarar:

Ett gemensamt forum som hantera hela företages digitalisering (budget, inköp av system, utrullning, uppföljning av effekter)

Knowledge Management funktionen tar att större ansvar och jobbar mer långsiktigt med förändringsledning och nya arbetssätt

Löpande kundundersökningar och intervjuer för att förstå hur kunder upplever nyttan av er digitalisering

Paketering av tjänster, alltifrån paketerade rådgivningstjänster, till hybridtjänster med rådgivning och digitala produkter till självbetjäningstjänster.

Vart ska man börja för att uppnå detta?

Digital Engine svarar:

Tydliggör och koncentrera beslutsmandat kring digitaliseringen till en grupp som har som ansvar att jobba med detta.

Hur får man ett godkännande från sina kunder, arbetskamrater och anställda?

Digital Engine svarar:

Jobba långsiktigt. Återkommande rapportera på framgång och adoption (Hur ofta har vi använt verktyget i kundleveranser, hur många leads har lagts upp i CRM, hur många inloggningar har vi haft i system X etc)

Att tillämpa Change Management – ​​Vilka är de mest avgörande stegen i detta sammanhang?

Digital Engine svarar:

Att det finns en linjefunktion som hanterar detta. Det går inte att enbart lägga det på projektet. Ett projekt tar slut. Statistik visar på att det tar 66 gånger attt göra en sak innan det blir en ny rutin. Om det är ett system som man använder i snitt 1 gång per vecka så tar det 2 år. I gång i månaden så tar det 5 år. Därför är t.ex. KM funktionen lämplig för detta.

Vad är ert bästa råd till någon som funderar på att ge sej in i digitaliserings resan?

Digital Engine svarar:

Tydliggör beslutsmandaten.

Har ni frågor till oss kring digitaliseringen inom advokat-branschen?

Kontakta oss gärna för ett kostnadsfritt möte!