Prenumerera på våra nyhetsbrev för att inte
missa det senaste inom digitalisering i Professional Services-sektorn
-
Nr 55 - Februari 2024
Februari bjuder på en lång kyla som får larmen om att jorden blir varmare att kännas svåra att ta till sig. Nu får man hoppas att om kylan varat så här länge, stannar den lite till och ger oss ett snörikt sportlov.
Att alla företag håller på att digitalisera råder det ingen tvekan om.
-
Nr 54 - Januari 2024
Förra året betalade Försäkringskassan ut drygt 40 miljarder i sjukpenning. 42 % av pengarna gick till 75.000 pågående sjukdomsfall kopplat till psykisk ohälsa (stress, utmattning, depressioner m.fl.). Enligt Skandias rapport är samhällskostnaden för detta 33 miljarder. Tittar man på utvecklingen sedan 90-talet mellan psykisk ohälsa och problem med rörelseorgan så ser …
-
Nr 53 - December 2023
Men låt oss lämna julen för en kort stund och prata om Processkontor. Är det någon av er som läser detta som anser att ni har ett processkontor hos er? Frågan tillbaka antar jag är: vad menas med ett processkontor? Jag vet inte hur etablerad termen är, men den har varit fundamental för oss inom Digital Engine när vi hjälper våra kunder.
-
Nr 52 - Oktober 2023
När vi genomför våra Discovery workshops med olika företag för att upptäcka vilka processer som har potential att automatiseras på avdelningarna, är det aldrig brist på förslag. Även om man kan tro att deltagarna borde vara återhållsamma med rädsla för sin roll framöver, så är de tvärtom less på att göra klicka-klipp-och-klistra-uppgifter som de är överkvalificerade för.
-
Nr 51 - Augusti 2023
Lyssnade ni på Max Tegemarks sommarprogram om AI? En motvillig, blytung domedagspredikan - berättad med en röst som påminner om Bamse. Det kan inte vara så många sommarprogram genom åren som inlett med att ”Världen snart kommer att gå under”. Men han använde sina 90 minuter väl för att ganska utförligt redovisa för farorna med datorer som börjar tänka själva.
-
Nr 50 - Juli 2023
Nånstans mellan loppisställena och våffelstugorna i Värmland springer jag på en artikel i en tidning om rörelsemarginalen för de stora matvarukedjorna. Den verkar ligga någonstans mellan 2-4 %. ICA:s marginal var 2,7 % för det första kvartalet. Köper man ett större paket disktabletter där för 100 kr så tjänar de drygt 3 kr.
-
Nr 49 - Juli 2023
Efterskalven av jordbävningen med ChatGPT från i höstas känns fortfarande. Entreprenörer och investerare har tvingats räkna om och ändra strategin från att AI-baserade mjukvaror var något dyrbart och unikt, till att det är en förväntan att den typ av funktionalitet finns inbyggd i alla nya produkter.
-
Nr 48 - Maj 2023
Då är sommaren äntligen här. Som vi har väntat. Grönskan kom som en explosion här i maj. Mornarna börja med ett starkt solljus som gör att man vill dricka nyttiga smoothies till frukost. Kvällarna känns långa och plötsligt hinner man numera med en löpartur i skogen vid niotiden när alla bestyr på hemmaplan är avklarade.
-
Nr 47 - Maj 2023
Valborgsmässoaftonen är nu förbi. Den högtid är ju hyllningen till att våren är här och att allt visset från i fjol nu eldats upp och ny grönska skall komma. Och grönt börjar det att bli, men det känns märkligt kallt. Vi läser om hur jordens medeltemperatur ökar, men ändå känns det kallt åt tummarna när man cyklar till jobbet på morgonen.
-
Nr 46 - April 2023
Snart exploderar våren. Då spricker knopparna, caféernas uteplatser byggs hastigt upp, vinterkläderna skickas ner till källaren och det finns plötsligt tid efter jobbet.
Vi har haft ett kortare uppehåll med nyhetsbreven men är nu tillbaka! Jag vill inleda med en fundering jag haft om ”säljet” inom branschen.
-
Nr 45 - Februari 2023
Dags för ett nytt nyhetsbrev från oss på Digital Engine. Det är första dagen på sportlovet och är man en lagom bra förälder som jobbar idag så märker man hur lugnt det plötsligt är i stan. Nu gäller det mer att hålla koll på var ens barn tar vägen under dagen.
Gör man en snabb lägesanalys på aptiten för processautomation inom professional services… -
Nr 44 - Februari 2023
I början av februari var vi inbjudna tillsammans med fler andra representanter från näringslivet och intresseorganisationer till en konferens som Bolagsverket anordnade. Rubriken för dagen var ”Nya affärsmöjligheter och förenklat företagande i ett digitalt ekosystem för finansiell information”. Det är lovvärt med detta utifrån-in-perspektiv från våra myndigheter.
-
Nr 43 - Januari 2023
Varför går inte den digitala transformationen inom Professional Services fortare? Det är ingen brist på innovation och produkter inom branschen.
När jag var management konsult i början på 2000-talet var en laptop med Office-paketet och en mobil telefon det enda vi behövde för att gå ut och göra ett uppdrag.
-
Nr 42 - Januari 2023
Välkommen in i 2023. Trots alla utmaningar som råder i vintern med kyla, krig, inflation och virus, är det ändå en slags nytändning som infinner sig när det är dags att öppna dörrarna för 2023.
I december förra året var jag med om en omtumlande teknisk händelse, som jag inte upplevt lika starkt sedan min vän Björn visade mig World Wide Webb för första gången 1994.
-
Nr 41 - December 2022
Och så är vi inne på upploppet innan jul. Målet är bara några dagar bort, ungefär som när man är inne på Stockholm stadion efter drygt 4 mil maraton. Även om det är tusen saker som skall avslutas, så ger nyhetsbreven mig en anledning att reflektera.
Under hösten har vi på Digital Engine hjälpt ett revisionsföretag att förbättra sina processer kopplat till ESEF.
-
Nr 40 - December 2022
Äntligen har ljusstakarna och julstjärnorna kommit upp. Bakom oss är en tung novembermånad med mörker, råkyla och ständigt duggregn. Nu blir allt plötsligt mysigt och det blir en slags nedförsbacke in mot jul. För att vi inte skall missa detta så spelas julmusik från alla håll, glöggfika på helgerna, julbord i veckorna och lussefirande på dagis. Ja, och så alla julshower och julavslutningar.
-
Nr 39 - November 2022
Vi har alla lärt oss att det är en skillnad på vad folk säger och vad de sedan gör när det ställs inför ett faktum. Men ändå är svaren intressanta, speciellt avseende advokatbranschen. Enligt undersökningen svarar 51% av respondenterna inom advokatbyråer att de är villiga att avstå från befordran för att få bättre balans mellan arbete och privatliv. Vad innebär detta?
-
Nr 38 - Oktober 2022
Jag var nyligen på ett intressant föredrag med Radar Ecosystem. De pratade en hel del om framtiden kopplat till kostnader och inflation. Det som väntar företagen från och med årsskiftet, och under nästa år, är kraftiga prishöjningar i löpande leverantörsavtal. Speciellt de som är indexreglerade. Samt en löneinflation för att kompensera för konsumentpris-inflationen.
-
Nr 37 - Oktober 2022
Nyligen hade jag en träff med 15 CIO:er inom olika företag. Ämnet var Change management och hur företagen kan få ut en större effekt av de digitaliseringsprojekt de genomför. Generellt var det ganska sällsynt med att det sattes upp KPI:er som mätte effekten efteråt eller vem som skulle ha ansvaret för effekthemtagningen. En reaktion jag fick från en av CIO:erna som fick mig att fundera lite var: ”Vårt företag skulle aldrig ha råd med det”.
-
Nr 36 - September 2022
Förra veckan höll FAR ett webbinarium där man tillsammans med Kairos Future presenterade huvudbudskapen från rapporten ” FAR:s framtidsstudie - var är branschen 2030?” Vi är glada att också få ha deltagit i olika workshops som ligger till grund för studien. En av de viktiga slutsatserna är att det råder kompetensbrist i revisionsbranschen och att den kommer att öka ytterligare framöver.
-
Nr 35 - September 2022
Kanske är det så här års dags för lönerevisionen. Oavsett, så är det från ett digitaliseringsperspektiv ganska intressant att titta på löner inom Professional Services. En del kanske menar att lönerna är missvisande då man en dag som partner får ta del av företagets vinstutdelning. Men längs den långa vägen fram till den dagen så är detta inte relevant.
-
Nr 34 - Augusti 2022
Förra veckan träffade jag en VD för ett mellanstort företag om ett samarbete. Vi gled dock in på ett annat samtalsämne där han uttryckte både frustration och lättnad över att nu avslutat avtalet med redovisningsfirman de tidigare nyttjat. ”De sålde in tjänster och en digital plattform och vi köpte det”.
-
Nr 33 - Augusti 2022
När man som extern konsult träffar företag inom Professional Services-branschen och frågar var de befinner sig med digitaliseringen, vill kunden gärna visa på att den är på alla bollarna och inte är på efterkälken. Till viss del handlar det kanske om att de vill intala sig själva att de inte behöver hjälp och att dra på sig mer kostnader för externa konsulter, men mycket har nog att göra med att man faktiskt är på många bollar inom digitaliseringen.
-
Nr 32 - Juli 2022
I detta brev har vi bland annat en redovisningsnyhet om en studie från PwC som visar på att 3 av 4 CFO:er prioriterar att fortsätta digitalisera sin avdelning. Men att det paradoxalt nog visar att CFO:erna bara lägger i snitt 18% av sin egen tid på detta. Här blir diskussionen om frigjord tid med digitalisering intressant.
-
Nr 31 - Juni 2022
Då är sommaren här. Första halvlek av 2022-matchen är avslutad. Nu en paus på en dryg månad och sedan ta tag i hösten och avsluta den andra delen på bästa sätt. När ni nu som ledare går in i halvtidsvilan så ställs frågan, vad skall vara taktiken när ni öppnar dörrarna igen i augusti? Mer offensiv, mer defensiv eller bara tuffa på? Beroende på taktik för hösten, vilken roll kan då digitaliseringen spela?
-
Nr 30 - Juni 2022
”Vandra i kundens skor”. Detta var ett värdeord eller värdeuttryck hos en av mina tidigare arbetsgivare. Det landade inget bra: var inte speciellt ”catchy” på svenska och inte helt självförklarande för alla, så det byttes mot mer vanliga värdeord som integritet, passion och omtanke. Men det är för mig ändå ett uttryck som har fastnat.
-
Nr 29 - Maj 2022
När vi hjälper företag i branschen att utveckla och paketera nya tjänster, kommer diskussionen förr eller senare upp om standardiserat fast pris. Skall tjänsten ha ett fast pris oavsett kund? Detta är inte en populär fråga att lyfta. För många går den emot branschens naturlag till affärsmodell. ”Vi finns där för dig, hjälper dig att lösa dina problem och fakturerar för den tid vi har lagt ner”.
-
Nr 28 - Maj 2022
En av grundkomponenterna inom professional services-tjänster handlar om att hjälpa kunderna hantera information och data. Det kan vara avtalstexter, underlag för revision, analys av loggfiler kopplat till säkerhet och framtagande av business cases för nya satsningar. Går det som PS-företag att få ut ett mervärde av all denna data mer än bara ha processat den åt kunden?
-
Nr 27 - April 2022
Jag träffar ständigt företag inom professional services som kämpar och kämpar med att rekrytera och fylla på med resurser. Inte konstigt att marknaden för searchspecialister och headhunters har exploderat. Men det är ändå intressant att försöka få grepp om detta ständiga behov av att rekrytera.
-
Nr 26 - April 2022
Välkommen till detta påskbrev med nyheter om digitaliseringen inom Professional Services. Jag inser att det var ett tag sen i livet som man ritade påskbrev och gick påskparad. Känns tryggare numera att sitta på ett kontor och mejla ut det.
Även om den ständigt bitande kylan gör sitt bästa för att dölja det, så är vi redan en bra bit inne på våren och har nu påbörjat det andra kvartalet.
-
Nr 25 - Mars 2022
Vår årliga undersökning om den digitala mognaden inom professional services har visat att mognaden fortfarande är ganska låg - avsett till hur man internt drar nytta av digitaliseringen. Men betyder det att företagen i branschen inte gör några IT-investeringar?
-
Nr 24 - Mars 2022
Förra året var ett fantastiskt år för många företag inom professional services. Även om pandemin inte var över, så hade marknaden börjat se ljuset i tunneln och ville ta igen förlorad tid som stannat upp under Corona-krisen. Många konsultbolag som jag träffade var slutsålda och advokatbyråer gick på högvarv, bland annat kopplat till många företagstransaktioner.
-
Nr 23 - December 2021
Vi närmar oss upploppet inför jul. Det är som att i Stockholm marathon komma in på stadion efter ha sprungit runt hela stan länge länge. När många av er som läser detta tittar tillbaka och börjar summera så kommer ni nog att känna att det varit ett bra år. Många konsultbolag har varit nästintill slutsålda med proppen ur efter pandemin. Advokatbyråer har haft fullt upp med alla företagsförvärv som skett i branschen.
-
Nr 22 - November 2021
Vi rör oss fort nu. Gravitationen mot jul börjar kännas av. För varje dag som går blir stan mer upplyst av nya juldekorationer, det är inte långt kvar till ”Tänd ett ljus” börjar spelas på radion, luciafirande på dagis på morgonen och julbord med jobbet på kvällen. Till detta budgetar som skall vara klara och alla projekt som av någon anledning skall vara färdiga innan ledigheten.
-
Nr 21 - November 2021
Kan processer automatiseras inom Professional Services? Det beror på område kanske en del av er skulle säga. Inom konsultbolag och advokatbyråer kan det verka svårt. Inom Risk&Compliance och bolag inom redovisning och revision kan det vara enklare. Grunden handlar om hur väl ni lyckas standardisera processerna.
-
Nr 20 - Oktober 2021
Låt mig börja med en personlig fråga: Brukar du som läser detta brev gå till frisören för att klippa dig? Om så, varför då? Det går ju att klippa sig själv och det är drygt 500-lappen billigare. Förmodligen har det att göra med att du inser dina egna begräsningar och att resultatet blir bättre om en expert gör det.
-
Nr 19 - Oktober 2021
Välkommen till oktobers första nyhetsbrev! Kanske har ni läst boken "The Discipline of Market Leaders". Där hävdar Michael Treacy och Fred Wiersema att inget företag kan lyckas idag genom att försöka vara allt för alla människor. Det måste istället hitta sitt unika värde som den ensam kan leverera till en vald marknad.
-
Nr 18 - September 2021
Välkommen till september månads nyhetsbrev! Bland nyheterna vi har satt samman i detta brev finns ett par om blockchain. Begreppet har tyvärr blivit lite som med AI. Många ropar ”vargen kommer” men för många bolag inom professional services så ligger detta så långt bort från deras vardag att det mest ses som trevliga inspirationsföreläsningar.
-
Nr 17 - Augusti 2021
Så, nu är vi igång igen! Fullt vaccinerade så börjar det bli ovanligt trångt i tunnelbanan och på cykelbanorna råder ett smärre kaos med alla som vill behålla sommarformen med att cykla till jobbet. Mötesrummen och telefonbåsen är fullbokade på coworkingstället vi sitter på. Det känns som samhället är inne i ett härligt positivt momentum efter Covid-krisen.
-
Nr 16 - Augusti 2021
Förlåt om jag stör er i hängmattan med ett nytt nyhetsbrev från Digital Engine eller så kanske det passar bättre nu, än emellan alla videomöten som snart drar igång igen. Pratar man om faktorer som utmanar professional services branschen, så går det att nämna: kundernas ökande egna förmåga, tuffare inköpsavdelningar, etableringen av konsultmäklare på marknaden …
-
Nr 15 - Juni 2021
Det är inte långt kvar nu innan allt stänger och det är dags att avsluta och summera vårens arbete. Kanske skulle vi inte förstå hur skönt det är med semester om vi inte hade denna stressande slutspurt innan vi fick packa och åka iväg på semester. Nu är Digital Engines årliga undersökning Digitaliseringen i Professional Services branschen klar. (i år i ett samarbete med Cinode och M-Files).
-
Nr 14 - Juni 2021
Juni är här med nyklipptgräs, uteserveringar och ett nytt nyhetsbrev från oss! Bland nyheterna i detta brev fastnar jag för en artikel av Olga Beck-Friis från PocketLaw som vi valt ut. Den är ganska roligt beskriven om ineffektivitet inom legalbranschen som behöver förändras. Hon hänvisar i sin tur till en undersökning av Thomson Reuters som nyligen …
-
Nr 13 - Maj 2021
Tror du att digital teknik för att öka kundupplevelsen och effektivisera era leveranser, kommer var en viktig konkurrensfördel framöver? Det är en intressant fråga att ställa för tillfället. Skall vi vara ärliga så är det kortsiktiga svaret ”Nej” för många konsultbolag, advokatbyråer och bolag inom transaktioner. Flera företag jag träffar är i stort sett slutsålda, med beläggningsnivåer över 95%. Efter Corona-chocken förra året så skriker deras …
-
Nr 12 - Maj 2021
Det är även för egen del ett spännande arbete när vi scannar branschen och sätter ihop dessa nyhetsbrev. En nyhet som jag fastnade lite speciellt för var artikeln om Små och agila bolag som välter omkull managementkonsultjättarna. I artikeln kallas dessa för Super boutiques. Detta ligger nära vår tes om att konsultbolag som satsar seriöst på att utveckla och paketera sina tjänster kommer att bli mer relevanta för sina köpare.
-
Nr 11 - April 2021
Den senaste tiden har jag stött på exempel hos flera av leverantörerna inom management konsulting som går till marknaden med paketerade åtaganden med rådgivning tillsammans med specifika digitala verktyg för uppdragen. Det känns som ett naturligt steg. I andra branscher är det standard. Visst vill man hellre välja en firma som skall bygga ens kök som kan visa med 3-modeller hur det skall bli och har avancerad utrustning för att göra renovering, istället för den firma som enbart har kunskap och en hammare och såg.
-
Nr 10 - Mars 2021
Bland flera tjänster så hjälper Digital Engine företag att optimera sina processer med hjälp av Robotic Process Automation (RPA). När jag träffar kunder om detta så märker jag att det verkar finnas finprogrammering och fulprogrammering. Finprogrammering är att bygga integrationslager eller API-kopplingar mellan applikationer eller implementera något nytt och heltäckande system. Fulprogrammering (RPA) är att programmera …
-
Nr 9 - Mars 2021
Det flesta företag inom Professional Services som jag stöter på säger att branschen förändras och digitaliseringen skyndar på denna förändring. Ändå kan jag förvånas över att omvärldsbevakningen ibland är bristande. Det känns som man har koll på sina kända konkurrenter till höger och vänster om sig men vänder inte blicken neråt och tittar på uppstickarna som ständigt gnager …
-
Nr 8 - Februari 2021
Ni har säkert tidigare hört mig nämna att företag med tydliga tjänster har lättare att få ut en nytta av digital teknik. I professional services branschen så stöter jag ibland på misstolkningar kring vad tjänster är får något. Detta gör att en del snabb viftar bort tjänster med "vi skall jobba med de komplexa uppdragen för de stora kunderna" eller "det är kunden som styr, inte vi som styr kunden" eller "vår expertis är större än självbetjäningstjänster på nätet".