Robotprocesser

Kan processer automatiseras inom Professional Services? Det beror på område kanske en del av er skulle säga. Inom konsultbolag och advokatbyråer kan det verka svårt. Inom Risk&Compliance och bolag inom redovisning och revision kan det vara enklare. Grunden handlar om hur väl ni lyckas standardisera processerna.

Det beror i sin tur på två saker: om ni vill se varje kundprojekt som unikt eller om ni har en ambition att återanvända metoder att lösa kundproblemen. Det andra är hur stor frihet som lämnas till Partners, Kund/Uppdragsansvariga att själva definiera upplägget till kund. Ett sätt att göra denna fråga lite mjukare kan vara att prata om arbetsflöden eller standard operating procedures. T.ex. vilka system som skall nyttjas i vissa uppdrag. När väl majoriteten av uppdragen görs utifrån dessa system så kan det bli aktuellt att diskutera hur konfigurering, integrationer och robotar kan öka nyttan ytterligare med systemen. Förutom effektivitet kan en sådan digitalisering även minska kompetenskraven för att kunna få ut det bästa av systemen. En schemalagd robot kan under natten importera data i systemet från filer ni lagt upp och genomföra att antal klickmoment vilket resulterar i att ni har en dashboard klar till nästa dag för er analys i uppdraget.

Inom Digital Engine så erbjuder vi en tjänst som heter Discovery Workshops. Med vår metod och verktyg kan vi tillsammans med er ofta identifiera 10-20 manuella moment och delprocesser som kan automatiseras. Klicka här för att läsa mer.

ALLT INOM KATEGORI: Arbetssätt ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Föregående
Föregående

ITIL möjliggör digitalisering

Nästa
Nästa

Agil utveckling inom konsultbolagen?