Kategori: Arbetssätt
Ändra ett vinnande koncept?
Varför går inte den digitala transformationen inom Professional Services fortare? Det är ingen brist på innovation och produkter inom branschen. När jag var management konsult i början på 2000-talet var en laptop med Office-paketet och en mobil telefon det enda vi behövde för att gå ut och göra ett uppdrag. Jag tror att många av advokatbyråernas webbplatser på den tiden lyfte fram enskilda bilder på sina jurister och partners.
Konkurser
Gör man en snabb lägesanalys på aptiten för processautomation inom professional services så har man i ena änden redovisningsbolagen som är dragloket. Revisionsbyråerna som kämpar med att hitta kompetens, skulle nog ha hjälp att hoppa på tåget men tvekar fortfarande. Även företag som levererar tjänster inom Risk & Compliance verkar vara mer defensiva än kunderna - som håller på att duka under av ökade regelkrav. Bland teknikkonsultbolagen är det en spännande skillnad mellan de som har kommit igång med detta och de som inte startat än.
Delegera frågan om innovation
Professional Services branschen står inför en hel del förändringar och digitalisering ovanpå detta. Det gäller på olika sätt konsultbolag, redovisning och revisionsföretag, risk&compliance-bolag och advokatbyråer. De allra flesta är medvetna om att denna förändring kommer och har sedan ett par år tillbaka börjat agera. Det mesta av detta har varit under rubrikerna ”Låt oss bli mer innovativa”, ”Vi behöver tänka nytt”, ”Vi behöver se utanför vår box”.
ITIL möjliggör digitalisering
Tänk er att ni i sommar läser en rekryteringsannons med texten. ”Vi är ett modernt företag som tror på digitaliseringen. Vi söker nu dig som vill hjälpa oss att satsa på ITIL”. Undrar hur många sökande de hade fått? Undrar vad de som läst annonsen hade tänkt? Kanske att företaget inte verkade veta vad någon av termerna står för och bara kastat ihop dem i hopp om att låta framstående och attraktiv.
Robotprocesser
Kan processer automatiseras inom Professional Services? Det beror på område kanske en del av er skulle säga. Inom konsultbolag och advokatbyråer kan det verka svårt. Inom Risk&Compliance och bolag inom redovisning och revision kan det vara enklare. Grunden handlar om hur väl ni lyckas standardisera processerna.
Agil utveckling inom konsultbolagen?
Jag träffar ibland konsultbolag som gärna berättar om olika agila projekt som de genomfört. De imponerar ofta. Många gånger verkar förtroendet och engagemanget ha blivit så stort hos deras kunder att de verkligen har lyckats transformera kunderna från att driva start-stopp-projekt till en kontinuerlig och jämn digitalisering i olika agila produktteam. Jag brukar då ställa frågan: ”Är det så ni även driver er digitalisering internt?” Då blir det nästan alltid tyst.