Inflation
Jag var nyligen på ett intressant föredrag med Radar Ecosystem. De pratade en hel del om framtiden kopplat till kostnader och inflation. Det som väntar företagen från och med årsskiftet, och under nästa år, är kraftiga prishöjningar i löpande leverantörsavtal. Speciellt de som är indexreglerade. Samt en löneinflation för att kompensera för konsumentpris-inflationen. En intressant detalj var att det förmodligen kommer att ske just i denna ordning, vilket är ganska ologiskt när exempelvis ett IT-outsourcingavtal till stor del består av arbetskraft hos leverantören som först senare efter interna löneökningar drabbas av ökade kostnader som den vill föra vidare till kunderna.
Men den indexreglerade avtalshöjningen bidrar också till en intressant spaning. Kommer företag att än mer försöka minska antal steg i sina leverantörskedjor? Det företag som har fyra leverantörsled som alla skall lägga på 10% har en sämre sits än de som bara har två leverantörsled. Kan detta driva på insourcing av IT, redovisning och juridiska tjänster?
Jag funderar en del på hur det skall bli med konsultmarknaden. Vi har från Digital Engine under ett par år hjälpt många företag att paketera sina tjänster för att vara mer motståndskraftiga när det svänger. Men från väldigt många bolag inom IT och managementkonsulting, revision och advokatfirmor har svaret varit att detta inte är aktuellt. Vilket i praktiken betyder ”det behövs inte”. Nu plötsligt tvärnitar transaktionsmarknaden vilket påverkar advokatbyråer som haft stora intäkter med att hjälpa företag att ta in nya pengar eller gå till börsen. Jag hör om flera företag som just nu utvärderar scenariot ”vad får vi för risker om vi har avslutat alla konsulter till årsskiftet?”. Samtidigt märker jag att konsultbolag som omvandlat det de levererar till Manged Services eller abonnemangsbaserade tjänster inte verkar drabbas lika hårt när kostnadskniven kommer fram. ”De säljer ju tjänster och inte konsulter”.
Trots en fantastisk period för konsultbolagen efter covid-pandemin, kanske 2023 blir en hård inbromsning med dels lägre beläggning och dels intern löneinflation. Redan tidigare har vi sett att en konsulttimme inom IT under 2000-talet i snitt varit runt 1000-lappen. Medan lönerna internt stadigt ökat. Kanske blir denna marginal ännu lägre nu. Eller så vågar man växla över till fler paketerade tjänster, till fastpris.
Men värt att påminna: en styrka som professional services branschen har är att den är väldigt anpassningsbar. Vi som jobbar i denna bransch är alla på olika sätt experter på att tolka kundbehov och försöka hjälpa dem utifrån det. Och framåt så kommer kundernas behov att ändras, men behov som behöver lösas kommer det fortsatt att finnas gott om.
ALLT INOM KATEGORI: MARKNADEN ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR ➔