Integration med myndigheter

I början av februari 2023 var vi inbjudna tillsammans med fler andra representanter från näringslivet och intresseorganisationer till en konferens som Bolagsverket anordnade. Rubriken för dagen var ”Nya affärsmöjligheter och förenklat företagande i ett digitalt ekosystem för finansiell information”. Det är lovvärt med detta utifrån-in-perspektiv från våra myndigheter. Det var en intressant dag där det var spännande att få en insyn i hur Bolagsverket och Skatteverket och DIGG resonerar, men också vilka behov delar av näringslivet har kopplat till integration med myndigheter. Det blev snabbt tydligt att paneldiskussionen med företrädare från Visma och Fortnox var långt ifrån representativa för näringslivet i sin helhet. Även intressant att förstå mer kring hur samarbetet på nordisk nivå fungerar i en informationsinfrastruktur kopplat till myndigheter. Som vanligt är både Norge och Danmark snabbare än oss från ord till handling och har kommit längre fram, t.ex. kring BankID för företag mot myndigheter.

Men det var den övergripande diskussionen som för mig blev mest intressant. Bolagsverket och Skatteverket tydliggjorde vid flera tillfällen att det allsmäktiga målet det senaste decenniet om att leverera e-tjänster till samhällsmedborgarna nu började att prioriteras ner. Nu hade det växt fram en insikt om att det finns en viktig part mellan medborgare/företag och myndigheter och det är mjukvaruutvecklare. De öppna API:er som nu börjat bli tillgängliga mot Bolagsverket och Skatteverket har snabbt fött en stor innovationskraft. (Anledningen att Digital Engine blev inbjudan vara att vi utvecklat en integration mellan Bolagsverket och en advokatbyrå vilket effektiviserar deras arbete inom vissa typer av juridikärenden).

Det var alltså tydligt att nu med ett ökat fokus på öppna API:er och ett flörtande med IT-konsulter och produktleverantörer, hoppas man att integrationen mellan företag och myndigheterna skall gå mycket snabbare. På det temat visade Bolagsverket en färsk undersökning som de genomfört på ett par tusen företag upp till 250 anställda. Av dessa var det 68% som var positiva eller neutrala till att myndigheten fick ha direkt-access till deras ekonomisystem. Sparar det mindre krångel för företag att rapportera saker till myndigheterna och så längre det inte är någon privat information som fångas, så fanns det uppenbarligen ett intresse från många.

Det fick mig att börja fundera på vilken roll och omfång den finansiella revisionen får framöver om exempelvis Skatteverket och Bolagsverket via ekonomisystem löpande kan revidera den finansiella situationen? En förändring som kanske även minskar scopet för redovisningsbyråerna. Kommer de stora revisionsbolagen tona ner denna förändring eller kommer de ge sig in i mjukvarukampen och försöka erbjuda integrationsplattformar mellan företag och myndigheter? Det vi har lärt oss av de stora tech-jättarna under 2000-talet är att de som äger de stora informationsmotorvägarna har möjlighet att bygga många lönsamma extratjänster kopplat till detta.

Om myndigheter och programvaruutvecklare kommit långt inom den finansiella delen av Professional Services, så ligger man ganska långt efter inom det juridiska området. Jag kunde inte notera några advokatbyråer som blivit inbjudna och ytterst få av de större byråerna tycker jag har börjat engagera sig i att utveckla integrationer mot myndigheter. Däremot fanns vissa Legal services-företag, t.ex. Lexly, som har ett stort intresse i att man via deras plattformar enkelt skall kunna skicka in bouppteckningar, ansökningar om god man etc. till myndigheter.

Att integrera mot myndigheter för juridiska ärenden är något vi även inom Digital Engine kommer att ha ett stort fokus på; framför allt genom automation kopplat till konkursärenden där slagningar mot Lantmäteriet, Transportstyrelsen och Bolagsverket tillhör rutinen i dessa ärenden.

ALLT INOM KATEGORI: MARKNADEN ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Nästa
Nästa

Nytänk under krisen