Konkurser

Gör man en snabb lägesanalys på aptiten för processautomation inom professional services så har man i ena änden redovisningsbolagen som är dragloket. Revisionsbyråerna som kämpar med att hitta kompetens, skulle nog ha hjälp att hoppa på tåget men tvekar fortfarande. Även företag som levererar tjänster inom Risk & Compliance verkar vara mer defensiva än kunderna - som håller på att duka under av ökade regelkrav. Bland teknikkonsultbolagen är det en spännande skillnad mellan de som har kommit igång med detta och de som inte startat än. Inom advokatbranschen har det länge känts dödsdömt att prata om mjukvarurobotar, integrationer och automatiska flöden. Bristen på standardisering mellan kontor, partners och klientärenden gör det hela till en ”moving target”, vilket för en del konservativa blir en tacksam förklaring till att förändrade arbetssätt och digitalisering inte är möjlig.

Men inom ett område inom juridiken har vi upptäckt att automationspotentialen är riktigt stor. Det är när advokatbyråer får i uppdrag att sköta obeståndsärenden och konkurser. Här finns ett övergripande standardiserat förfarande som styrs av regelverk och lagar, men på de flesta byråer ganska tydliga working procedures. Dessutom består delar av arbetet av lågkomplexa och administrativa uppgifter. Det kan handla om att sammanställa skulder från ett femtiotal inkassobrev, hämta uppgifter från Bolagsverket, Transportstyrelsen, Lantmäteriet, Skatteverket, olika banker, hantera fakturor etc. Arbetet påminner både om revisionsprocessen (informationsinsamlingen) och redovisningsprocessen (bokföringen).

I Sverige sker årligen runt 7000 konkurser (Ekonomifakta). År 2019 var kostnaden för konkursförvaltare 2,6 miljarder (Sveriges Konkurshandläggares Förbund). Under förra året var det en del diskussioner i media efter Ekots granskning om att redovisningen från konkurshandläggare för nerlagt arbete var otydligt, att det saknades riktlinjer för vad som skulle vara skäligt arvode och att det drabbade skattebetalare. En slutsats man kan dra av allt detta är att det finns en marknad och ett stort behov av att advokatbyråer hanterar konkurser men att det kan tänkas att kraven på ökad transparens och kostnadseffektivitet kan öka.

Här kan en digital assistent (mer mänsklig benämning på processautomation) vara till stor nytta. Exempel på en lösning kan vara att assistenten kan läsa ett beslut från Tingsrätten, sedan hämta gäldenärsuppgifter från Bolagsverket, fylla i olika dokumentmallar och skickar dessa till berörda parter. (Digital Engine jobbar både med generell processautomation och med arbetsrutiner som är mer specifika för en viss byrå).

I flera möten med advokater där vi haft en dialog om effektivisering, är det en fråga som hängt i luften: ”Det är ju timmarna vi tjänar pengar på”. Den strategin fungerar så länge konkurrensen är svag och alla byråer jobbar ganska lika. Men på grund av den tydliga process som ligger till grund för hantering av konkurser så blir det ganska enkelt att jämföra vad olika delar av konkurshanteringen kostat. De advokatbyråer och även revisionsbolag som nyttjar automation kommer i en sådan situation tydligt sticka ut.

ALLT INOM KATEGORI: ARBETSSÄTT ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Föregående
Föregående

Ändra ett vinnande koncept?

Nästa
Nästa

Delegera frågan om innovation