Förändring i affärsmodell vid digitalisering

Förra veckan träffade jag en VD för ett mellanstort företag om ett samarbete. Vi gled dock in på ett annat samtalsämne där han uttryckte både frustration och lättnad över att nu avslutat avtalet med redovisningsfirman de tidigare nyttjat.
”De sålde in tjänster och en digital plattform och vi köpte det. Men nu några år senare så tycker jag inte att jag gjort något annat än att attestera deras timmar och försöka hålla koll på alla deras resurser som roteras runt i leveransen. Deras portal och tjänster kändes bara som en sminkad gris”.

Det var intressant att höra denna kommentar. Jag träffade ett par ledare för det redovisningsbolaget i våras och minns hur tydligt de framhöll sin satsning på digitala tjänster och automation. Nu blev det tydligt att de förmodligen bränner en del av pengarna som de lägger på denna satsning för att de inte velat ändra sin affärsmodell. Nu kändes det som att ena delen av företaget jobbade för att plocka bort timmar i utförande av redovisningstjänsterna, medan den andra delen jobbade för att timmarna på fakturan skulle bli så många som möjligt. Som en tröst för dem så är de inte ensamma. Enligt vår undersökning från i juni så var det drygt hälften av de som svarade som ansåg att deras företag i Professional Services-branschen inte gjort några tydliga förändringar i sin affärsmodell kopplat till digitalisering.

Detta är en av anledningarna till att två av våra viktigaste erbjudanden inom Digital Engine är tjänsteutveckling och processautomation. Det är när vi tillsammans med kunder går till botten med deras tjänster (prismodell, leverabler, investeringar, resurser, löpande tjänsteutveckling etc.) som vi skapar ramarna som gör att kunden får ett värde av digitaliseringen i nästa steg. För processautomation så är vårt fokus huvudprocesserna och att ständigt kunna mappa flaskhalsar och digitala initiativ till dessa. Ändrar vi inte den operativa modellen blir det inte heller här någon effekt av att vi inför nya system och robotar.

Så får ni ett ögonblick över, fundera gärna på om sättet ni tar betalt på och sättet ni utför era tjänster på, om det har förändrats de senaste åren? Om svaret är nej kan det vara bra att grubbla vidare på hur ni skall få en bra avkastning på era IT-projekt.

ALLT INOM KATEGORI: Kunder ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Föregående
Föregående

Kunddata