Kunddata

En av grundkomponenterna inom professional services-tjänster handlar om att hjälpa kunderna hantera information och data. Det kan vara avtalstexter, underlag för revision, analys av loggfiler kopplat till säkerhet och framtagande av business cases för nya satsningar. Går det som PS-företag att få ut ett mervärde av all denna data mer än bara ha processat den åt kunden? Inom andra branscher, kanske framför allt e-handel, får vi lära oss att kunddatan är det verkliga guldet och många gånger mer värt än själv e-handelstjänsterna. Borde det inte finnas guld att gräva inom PS? Frågan har diskuterats de senaste tio åren (minst!), men fortfarande är det inte många företag som skapat add-on informationstjänster.

För dig som jobbar inom ett management konsultbolag, hur många gånger har du varit konsult kopplad till en upphandling av system eller tjänster? Förmodligen flera gånger. Förmodligen har ni också diskuterat om att återanvända data från upphandlingarna som kanske prisbenchmarking. Men sällan blir det mer än ”Fråga Kalle – jag tror han hade en Excel med lite data från upphandlingen vi gjorde för Företaget X.” Ibland också med tillägget ”Shit, har Kalle slutat?! Tog han med sig filerna?”. Det är egentligen ingen omöjlighet att för de större revisionsbolagen att visa på vilka orter i Sverige som det är mest lämpligt att ha hotell baserat på finansiell data från revisionskunder i branschen. Advokatbyråer skulle kvantitativt kunna uppskatta sannolikheter i olika arbetsrättsprocesser baserat på strukturerat data om utfall i tidigare ärenden. Bolag inom risk och compliance kan erbjuda siffror på vad en ransomware attacker kan kosta företag utifrån olika parametrar eller snittkostnader för olika compliance-brott. Listan kan göras lång över möjliga nya tjänster som PS-företag kan erbjuda baserat på den data de processar.

Så varför händer inte detta? Vi har inom Digital Engine landat i tre förklaringar:

  • Vi får inte – mängder av juridiska hinder

  • Vi hinner inte – det krävs ett omsorgsfullt arbete att ta hand om data

  • Vi vet inte hur vi skall sälja det – krävs ett arbete med tjänstepaketering och nya affärsmodeller

Den juridiska biten blir snabbt en showstopper som suger musten kring informationsidéerna. Men börjar man gräva i den biten så finns flera olika sätt att lösa detta. I många fall blir detta en bortförklaring för att inte behöva gräva i de andra två anledningarna. ”Vi hinner inte” har att göra med att beläggningen prioriteras, och att öka kostnader för intern personal är sällan populärt. I detta fall krävs det en del engagemang för att omsorgsfullt ta hand om data som samlas in i uppdragen. ”Vi vet inte hur vi skall sälja det” berör frågan ”är man villig att ta steget mot mer paketerade tjänster och nya affärsmodeller?”. Det är för många ny mark, där man måste övertyga både sin egen säljkår och kunder som är vana att köpa på ett visst sätt - att det finns ett extra värde med informationstjänster.

ALLT INOM KATEGORI: Kunder ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Föregående
Föregående

Customer Intimacy

Nästa
Nästa

Förändring i affärsmodell vid digitalisering