Ny teknik

Vår årliga undersökning om den digitala mognaden inom professional services har visat att mognaden fortfarande är ganska låg - avsett till hur man internt drar nytta av digitaliseringen. Men betyder det att företagen i branschen inte gör några IT-investeringar? Visserligen finns det en del (framför allt inom konsulting) som fortfarande är övertygade om att det mesta kan lösas med Office paketet - men ofta köps det in en hel del mjukvaror eller t.o.m. att man utvecklar egna lösningar. Har man då lyckats med sin digitalisering? 

Nej, vi brukar säga att detta magiska ord bygger på tre förändringar som samverkar: ny teknik, nya affärsmodeller och nya arbetssätt. Ny teknik är det enkla i denna treenighet. Speciellt i partnerdrivna organisationer som många gånger är ganska decentraliserade med starkt inköpsmandat på partner- eller kontorsnivå. Det finns en uppsjö av SaaS-tjänster, applikationer och on-prem-applikationer som har tagits in för att testas. Några jobbar vidare med dessa, men som ibland är en dubblett på en annan applikation som används på något annat kontor. Säljare vet ofta om detta och pitchar därför på lokalnivå för att få in foten. 

Helhetsbilden av den centrala- och strategiska styrningen av applikationsportföljen saknas. Och för många som lever under banderollen ”Fail-fast” är det för byråkratiskt med centrala beslut på vilka applikationer som skall användas. Utöver att det med tiden kan bli ganska dyrt med alla rullande mjukvaruabonnemang och svåröverskådlig säkerhetshantering, så är det ofta hos användarna som problemen uppstår. 

I flertalet projekt som jag varit med i har jag märkt en trötthet hos vissa användare. Då kan det låta så här:

”Inte ytterligare en applikation vi skall lära oss…”
”Varför behövs detta krångliga system när vi redan har en bra rutin?”
”Jag förstår inte när det är som jag skall använda system A och när det är system B som skall användas”
”Brukar du spara infon i system A? Jag brukar skriva in sånt i system B”
”På mitt kontor kör vi inte med system B, vi brukar lösa det med system C”.

Inom professional services gillar man ofta inte ordet ”processer” när det kommer till den egna leveransen. Det gäller att vara fri och flexibel för att lösa kundens behov. (Ordet ”metod” fungerar bättre). Kanske är det detta som också göra att arbetsprocesser ofta är dåligt beskrivna. Det saknas tydlighet och pedagogik kring vilka system som du som medarbetare bör använda dig av när du utför ett visst typ av kunduppdrag – var information bör sparas etc. Företagen som lyckas med att definiera detta, och som aktivt jobbar med förändringsledning för att hjälpa användarna att nyttja de tänkta applikationerna i processen, får ut ett mycket större värde av sina investeringar. De förtjänar att säga att de lyckats med sin digitalisering!



Allt inom Kategori: Ny Teknik
Tillbaka till Digital Engine Reflekterar
Föregående
Föregående

Low-coding

Nästa
Nästa

Blockchain