Vad kräver digitaliseringen av verksamheten?

Jag träffar en VD för ett företag. Han säger stolt: "Vi satsar stenhårt på digitaliseringen hos oss! Vi går igenom alla våra backoffice-processer, standardiserar och automatiserar dessa." Det råder ingen tvekan om satsningen verkar ge en stor effekt. Men jag frågar mig själv om detta verkligen är digitalisering?

Det är alltid intressant när nya management termer gör entré. En del kopplar till någon ny teknik som kommer, andra till ett nytt strategiskt fokus och en del är bara ett nytt namn på något som lanserats långt tidigare. Är digitaliseringen detta? En ny term på den ständiga IT-utvecklingen och effektivisering med IT som vi hållit på med sedan datorer började bli en väsentlig del för den operativa verksamheten på företagen? Om det är så, då stämmer ju resonemanget med företagsledaren som digitaliserar genom att som automatisera back office processerna.

Ett annat synsätt, som rätt eller fel är grunden för denna artikel, är att tänka på termen digitalisering som en del av en familj av termer där även några andra ingår som de senaste åren blivit modeord, t.ex disruptivitet (svåröversatt till svenska) och innovation. Sätter man ihop digitalisering med dessa två ord så börjar digitaliseringen att peka i en mycket mer offensiv riktning. Hur kan vi innovativt använda IT för ta marknadsandelar från våra konkurrenter på helt nytt sätt som ändrar spelplanen? Ser man det på det sättet så bli affärsutveckling nästan synonymt med digitalisering. Tyvärr så glömmer vi ofta detta och stirrar oss blinda på tekniken. 

Företaget Adobe har under senaste åren rosats av börsen för deras satsning på Cloud. Men det är inte bara det att de valt att göra sina programvaror tillgängliga via en webbläsare som är förändringen, den stora skillnaden är egentligen att det övergått till en helt ny affärsmodell där de inte längre fokuserar på att sälja licenser utan istället hyr ut sina programvaror. Plötsligt blir detta en självklar förväntning bland kunderna och i väntan på att konkurrenterna lyckas göra samma omställning så har Adobe hunnit ta mycket marknadsandelar. Så om digitalisering egentligen är radikal IT-baserad affärsutveckling till nytta för kunder, så blir min fråga: Pratar vi tillräckligt om vad verksamhetssidan behöver göra för att vi skall lyckas med detta?

IT-baserad effektivisering är jämförbart med digitalisering egentligen inte speciellt svårt. Även om det är utmanande så följer den metodiker som vi övat på i årtionden. Verksamheten behöver vara en bra kravställare, en kraftfull styrgrupp och en tydlig projektledare bör driva på, processer och systemlösningar bör vara designade, ett rimligt business case bör vara framtaget, utvecklingen får gärna ske i sprintar, förändringsledningen bör följa upp att arbetssätten ändras och mäta effekten etc. Det finns förvisso otaliga exempel på projekt som fallerat på en eller flera av dessa delar. Men återigen, det följer en känd logik och handlar egentligen bara om man väljer eller har kunskap att följa den logiken.

Digitalisering är betydligt svårare. Dels kräver den disruptiva innovationen att vi tänker helt nytt och vänder upp och ner på det mesta av det som är inövat och beprövat. Men framför allt så kan det kräva att verksamheten behöver ändras i sina fundamentala grundvalar som den vilar på. Här finns delar som kan göra riktigt ont och framkalla mycket oro. Behöver vi ändra affärsmodell, t.ex hur vi vill ta betalt för våra tjänster? Skall vi börja sälja mot segment eller köpare som vi inte är bekväma att sälja mot? Skall andra roller i företaget bli mer centrala och viktiga i vår försäljning än där våra stjärnsäljare finns idag? Behöver vi ändra bonusmodeller? Ändra rekryteringsstrategi? Vad gör vi med de som vi nu tränat in i vår nuvarande karriärsmodell som kanske inte är våra framtida ledare med vår nya affärsmodell? Är vi beredda att låta lönsamheten går ner tills vi lyckats väga upp med intäkterna från den nya affärsmodellen?

Detta är frågor som jag tycker det pratas för lite om idag kring digitaliseringen. Att ha innovativa workshops utan att på allvar samtidigt jobba med dessa frågor, riskerar att få en motsatt effekt. Innovation är kul - men inget för oss. Man kraschar mot en vardag där verksamheten är inte tillräckligt flexibel och IT är organiserat för att prioritera drift och förvaltning.

Det finns absolut ett stort ansvar på IT-avdelningar kring digitaliseringen. Vi behöver ha moderna molnbaserade utvecklingsmiljöer, genomtänkta integrationslager för information, kompetenta team för hela produktionen (t.ex. projektledare, utvecklare, kravare, testare, lösningsarkitekter, förändringsledare, robot-utvecklare etc). Vi behöver verka i ekosystem som gör systemutvecklingen enkel och som på ett smart sätt nyttjar externa produkter och återanvänder tidigare funktionalitet. Vi behöver ha utvecklade partnerskap med våra viktigaste leverantörer, kontroll på IT-säkerhet och övergripande arkitektur och vi behöver ha en förståelse för hur satsningar driver IT kostnader. Det finns mycket att säga om den viktiga omställning IT-avdelningar behöver göra för att vara den andra pusselbiten i digitaliseringen.

Men som sagt, det finns ett minst lika stort ansvar på verksamhetssidan att jobba med IT-baserad affärsutveckling och hur det kan komma kunderna till nytta och vilka konsekvenser det kan innebära för den befintliga operativa modell som är idag. Det finns säkert flera konsultbolag ute på marknaden idag som rådger kring digitalisering men som för egen del inte tycker sig behöva mer än en laptop med Office-paketet på och ett tidrapporteringssystem att registrera timmarna på. Likväl finns det förmodligen många advokatbyråer som är mer efterfrågade än någonsin för att hantera alla nya typer av avtal som dyker upp kopplat till digitaliseringen, men som kanske inte tänker lika mycket på hur de själva skall kunna erbjuda digitala tjänster, t.ex där kunder skall kunna söka på sannolikheter för hur olika rättpraxis tillämpas eller OCR-tjänster online där robotar gör en grov bedömning över olika skrivningar i avtal som man skall se upp med.

Det är i de här situationerna som ny teknik tillsammans med nya affärsmodeller kan bli disruptiva. Mänskligheten har utvecklat mer avancerade saker än en app som du kan beställa din taxi med och sedan betala ifrån och betygsätta din chafför med. Men denna app tillsammans med en ny affärsmodell gjorde som bekant att Über tog en rejäl marknads andel på taximarknaden tills konkurrenterna började vakna till och försöka erbjuda något liknande.

Så låt oss prata mer om hur kan sälja på ett nytt sätt med nya digitala lösningar. Inte bara hitta på och labba med teknik utan även på allvar diskutera vilka scenarion det kan leda till jämfört med hur vi driver vår affär idag. Den interna effektiviseringen är lika viktig nu som någonsin. Och ju mer vi håller oss kvar i våra gamla affärsmodeller där marginaler ständigt pressas, så blir satsningar på IT-baserade effektiviseringar ännu mer kritiska. Mycket av detta vet vi hur vi skall göra och det är inte alltid som det rubbar våra fundamentala strukturer. Men menar vi istället allvar med digitaliseringen så innebär det ett helt nytt mindset både från IT och verksamheten och det är en långt större ansträngning.


ALLT INOM KATEGORI: transformation ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Nästa
Nästa

Är CIO:s mål att rationalisera bort sig själva?