Arbetsmiljö

På Nordic Legal Tech Day i oktober presenterade Nordstedts Juridik sin studie ”Framtidens Jurist” som bygger på över 3000 svar från personer som arbetar med juridiska frågor inom statliga myndigheter, företag och på advokatbyråer. Det är en läsvärd och utförlig rapport som berör i huvudsak områdena work-life balance, teknik och hållbarhet.

Men det är inte teknikavsnittet som jag fastnar på – utan svaren kopplat till work-life balance. Frågorna handlar bland annat om hur högt respondenterna värderar work-life balance i förhållande till promotion, risk för lägre lön och lämna nuvarande position, kanske för en lägre.

Vi har alla lärt oss att det är en skillnad på vad folk säger och vad de sedan gör när det ställs inför ett faktum. Men ändå är svaren intressanta, speciellt avseende advokatbranschen. Enligt undersökningen svarar 51% av respondenterna inom advokatbyråer att de är villiga att avstå från befordran för att få bättre balans mellan arbete och privatliv. Vad innebär detta? Hela systemet inom många professional services-företag bygger ju på att successionsordningen är att alla har siktet på att en dag bli delägare. Denna rapport indikerar att drygt hälften är beredda på att avstå detta för en bättre arbetsmiljö. Även om inte alla i slutändan lyckas bli delägare så är det intressant att ställa frågan om underlaget för framtidens delägarskara kommer att minska om inte arbetsmiljön förbättras?

Andelen respondenter inom byråer, som övervägt att säga upp sig, är i Norden cirka 40%. Orsaker till övervägandet är på första plats ”För att få en bättre balans mellan arbete och privatliv”. Men på andra plats, och före önskan om en högre lön, så kommer orsaken ”för att få ett intressantare arbete/intressantare arbetsuppgifter”.

Som jag nämnt i ett av våra nyhetsbrev tidigare, så finns det en diskrepans idag mellan hur delägare inom professional services-företag ser tillbaka på sin tid på de lägre nivåerna som ”lärorik och nyttig”, i jämförelse med flera som är på den nivån som beskriver delar av arbetet som ”under deras kompetensnivå och inte utvecklande”. När vi borrar i frågan visar det sig att många som är erfarna i yrket inte litar på digitala lösningarna och är rädda att ingen en dag kan analysera om det verkligen stämmer vad som systemen och robotarna levererar.

När vi jobbar med att kartlägga rutiner som kan automatiseras har cheferna många gånger ett stort fokus på tidsbesparingen i förhållande till investeringen i automation. Men vi anser att de kvalitativa nyttorna också måste vägas in. I vårt verktyg har vi definierat 20 olika sådana nyttor som är bra att överväga. Exempelvis lyfta bort arbetsuppgifter som inte är utvecklande, arbete utanför kontorstid, stress under peak-perioder, personberoende, fel på grund av den mänskliga faktorn eller skapa en kultur av ständiga processförbättringar.

Ni som läser detta och är i chefspositioner, har ni inte redan gjort det - pröva att lyfta på locket och titta på rutinerna i det operativa arbetet. Ställ er frågan: vad tycker medarbetarna inte känns utvecklande, och vad kan vi automatisera och med det ge dem en ännu bättre arbetsmiljö?

Länk till Nordstedts rapport: https://www.nj.se/framtidensjurist

ALLT INOM KATEGORI: Personal ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Föregående
Föregående

Löner

Nästa
Nästa

Personalomsättning