Personalomsättning

Jag träffar ständigt företag inom professional services som kämpar och kämpar med att rekrytera och fylla på med resurser. Inte konstigt att marknaden för searchspecialister och headhunters har exploderat. Men det är ändå intressant att försöka få grepp om detta ständiga behov av att rekrytera. 

En förklaring är att det i affärsplanerna siktas på att omsättningen skall stiga. Med tanke på att få bolag i branschen jobbar med skalbara tjänster och fastpris, är nästan målet om ökad omsättning linjärt med att öka antalet medarbetare. Vi är härligt optimistiska i dessa tillväxtprognoser, dels att vi hittar de vi vill rekrytera, men också att vi tror att ytterst få kommer att lämna företaget. Träffade nyligen en något desperat chef som sa: ”Mitt mål var att växa med tio resurser. Jag har lyckats signa tre stycken men fyra har lämnat. Jag har gått back på min tillväxtplan!”

Detta styr in oss på en annan stor anledning till varför så mycket behöver spenderas på rekrytering, dvs att personalomsättningen är för hög. Att en fjärdedel eller en tredjedel inte är med på nästa års julfest är inte ovanligt. Så varför lämnar duktiga medarbetare sina konsultbolag, revisionsfirmor eller advokatbyråer? Nedan listar jag några av anledningarna jag stöter på:

  • Att vara ute hos kund oftare(ökade beläggningskrav) och mer på distans, gör banden till företaget skörare

  • En lönespiral uppstår när det är mindre tid till att vara engagerad i företaget internt

  • En gammal kultur om att ”alla behöver vi göra våra hundår innan vi blir partners” funkar inte med yngre generationer som prioriterar sin fritid

  • Bättre pengar och arbetsvillkor för bolag med enmanskonsulting

  • Uppgifterna känns inte utvecklande eller är inte i linje med den utvecklingsplan som överenskommits

Det finns säkert många fler argument. Kan digitaliseringen hjälpa detta? Nja, inte enbart. Mycket handlar om att företagsledningar i branschen behöver finna affärsmodeller som kan skala upp bättre, operativa modeller som inte kör slut på medarbetarna och får dem att utvecklas, och att det uppstår en ömsesidig lojalitet. 

Men digitaliseringen kan absolut hjälpa till. T.ex. att lyfta bort mindre avancerade uppgifter från leverans och administration och lägga på mjukvarurobotar. Effektivare sätt att inhämta kundens data, smarta dokumentmallar eller mer integrerade plattformar som minskar intern administration etc. Men framför allt så är det många företag som fortfarande hanterar resursallokeringen i ett Excel-ark, där kunskapen om befintliga kompetenser i hela företaget inte är större än kontoret man sitter på och utvecklingsplanerna är gömda i HR-systemen och långt bort när konsulter säljs på uppdrag.

ALLT INOM KATEGORI: Personal ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Föregående
Föregående

Arbetsmiljö

Nästa
Nästa

Personalomsättning II