Extern kompetens

Låt mig börja med en personlig fråga. Brukar du som läser detta gå till frisören för att klippa dig? Om så, varför då? Det går ju att klippa sig själv och det är drygt 500-lappen billigare.

Förmodligen har det att göra med att du inser dina egna begräsningar och att resultatet blir bättre om en expert gör det. Detta är ju egentligen den grundläggande affärsidéen för företag inom Professional Services, att få kunden att ta in experter för att genomföra sina avtal, digitala transformationer, granskningar etc. Det ironiska är att företag i branschen själva är ganska restriktiva till att ta in extern hjälp, speciellt om områden gränsar till den egna kompetensen.

När vi träffar konsultbolag för att diskutera hur de skall kunna ställa om och paketera sina erbjudanden och tjänster, får vi ibland reaktionen: ”Detta är viktigt men det klarar vi bra själva.” Fast frågan är om det inte är som att klippa sig själv framför spegeln. Endast 4 av 10 företag i vår årliga undersökning tycker att deras erbjudanden och tjänster väl kopplar till det de i slutändan säljer och levererar.

Skillnaden i marginal och digital mognad är betydande mellan de som har snygga erbjudanden på hemsidan och de som kan återanvända sin metodik och sina digitala verktyg. Det ligger en stor portion av förändringsledning och konsekvent arbete för att nå dit. Kanske kan det underlättas om en ”frisör” hjälper till.

ALLT INOM KATEGORI: Personal ➔
TILLBAKA TILL DIGITAL ENGINE REFLEKTERAR
Föregående
Föregående

Personalomsättning II

Nästa
Nästa

OK att misslyckas